تهران ، نارمک ، میدان نبوت ، ابتدای جانبازان شرقی ، پلاک 467 ، طبقه پنجم

آبکاری قلع چگونه استفاده می شود و چه فوایدی دارد؟

آبکاری قلع چگونه استفاده می شود و چه فوایدی دارد؟

آبکاری قلع چیست؟

آبکاری قلع که به آن قلع‌کاری نیز می‌گویند، فرآیند صنعتی آبکاری فلز است که در طی آن سطح اجسام فلزی با لایه نازکی از قلع پوشش میگیرد. این فرآیند را می توان برای طیف وسیعی از فلزات مانند آهن، مس یا فولاد اعمال کرد. هنگامی که قلع روی این عنصر پایه فلزی اعمال می شود، معمولاً ماده حاصل را قلع ورق می نامند.

آبکاری قلع

کاربرد

آبکاری قلع به طور گسترده ای برای کاربردهای الکتریکی در طیف وسیعی از صنایع از جمله الکترونیک، هوافضا، ساخت جواهرات استفاده می شود.اما شاید رایج ترین کاربرداین محلول قوطی های قلبی است که به طور گسترده برای نگهداری محصولات غذایی استفاده می شود. این فرآیند  همچنین در ساخت قابلمه ها، تابه ها و سایر ظروف آشپزی معروف به ظروف حلبی و همچنین در ساخت قطعات و اجزای الکترونیکی استفاده می شود.

 

فرآیند آبکاری قلع چگونه کار می کند؟

دو روش تکمیل فلز که توسط سازندگان برای ایجاد اجسام قلع اندود استفاده می شود.آبکاری گرم و آبکاری الکتریکی است. غوطه وری داغ، یک روش قدیمی تر، فرآیند فرو بردن یک جسم فلزی در یک قلع مذاب خالص است. جایگزین این روش پوشش دادن یک شی با فرآیند آبکاری قلع است. این فرآیندی است که ما در Dorsetware از آن استفاده می کنیم. در این روش ، جسمی که قرار است پوشش بگیرد ، در ظرفی حاوی محلولی از یک یا چند نمک قلع که درمحلول با آب است، قرار می گیرد. سپس جریان الکتریکی از آب عبور می کند که باعث می شود یون های قلع به یک جسم فلزی جذب شوند و پوشش نازکی ایجاد شود. سپس این فلز آبکاری  برای مدت کوتاهی بالاتر از نقطه ذوب قلع گرم می شود .در نتیجه یک روکش صاف و براق ایجاد می شود.

مزایای آبکاری قلع چیست؟

مقاومت در برابر خوردگی , برای محافظت از فلزاتی مانند آهن یا فولاد در برابر خوردگی است. یک لایه نازک قلع روی سطح این فلزات می تواند به مهار اکسیداسیون و افزایش طول عمر محصولات شما کمک کند. در حالی که آبکاری روی نیز اغلب برای کمک به خوردگی استفاده می شود، روی بسیار سمی است که در مصارف غذایی یا پزشکی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

رسانایی

آبکاری قلع می‌تواند کاری بیش از محافظت از فلزات دیگر انجام دهد.زیرا سطح تماس خوب و تمیزی را نیز فراهم می‌کند که سطح بهینه‌ای را برای هدایت جریان‌های الکتریکی ایجاد می‌کند. این باعث می شود قلع اسید روشن به یک روکش فلزی ایده آل برای الکترونیک، سیم کشی و مجرا تبدیل شود.

قلع پذیری

یکی دیگر از مزایا این است که می تواند قابلیت لحیم کاری یک جسم فلزی را افزایش دهد . همچنین جوش دادن آن را به سطح دیگری آسان تر کند.

هزینه

این روش یک راه حل بسیار ارزان‌تر برای محافظت از فلز است. به خصوص در مقایسه با فلزات دیگر،بسیار مقرون به صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

آبکار صنعت با هدف ارائه خدمات تخصصی از جمله تست آزمایشگاه و مشاوره در راه اندازی خطوط آبکاری و همچنین عرضه مستقیم کلیه مواد اولیه تخصصی صنعت آبکاری به صورت مایع و پودر با تیمی با تجربه و حرفه ای در سال 1402 تاسیس گردیده و می کوشد تا نسبت به رفع مشکلات در راه اندازی و تامین مواد اولیه گامی مثبت بردارد.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت برای شرکت ایمن صنعت سها محفوظ می باشد.