تهران ، نارمک ، میدان نبوت ، ابتدای جانبازان شرقی ، پلاک 467 ، طبقه پنجم

شکنندگی هیدروژنی چیست؟

شکنندگی هیدروژنی چیست؟

شکنندگی هیدروژنی چیست؟شکنندگی هیدروژن در نتیجه قرار گرفتن ناخواسته فلزات در معرض هیدروژن است. قرار گرفتن در معرض هیدروژن باعث می شود فلزات ضعیف تر و مستعد شکستگی شوند. سطح شکنندگی بستگی به میزان نوردهی و خواص فلز دارد. برخی از فلزات بیشتر از سایرین در معرض آسیب هیدروژن هستند. وبلاگ ما را بخوانید تا بیشتر در مورد شکنندگی هیدروژنی و اینکه چرا فرآیند سخت شدن فلز ضروری است، بیابید.

چه چیزی باعث شکننده شدن فلز می شود؟

این فلز احتمالاً پس از فرآیندهای تکمیل فلز شکننده می شود. نمونه هایی از این موارد شامل تمیز کردن، آبکاری الکتریکی و عملیات حرارتی است. در طی این فرآیندها، هیدروژن اغلب ناخواسته به ماده جذب می شود. میزان تأثیرگذاری فلز به مقدار هیدروژن منتشر  و ریزساختار فلز بستگی دارد. هیدروژن معمولاً تنها زمانی قادر به ورود به فلزات است که به صورت یون یا اتم هیدروژن باشد. به همین دلیل، فلزات از هیدروژن گازی در دمای محیط نسبتاً ایمن هستند. در دماهای بالاتر است که اتم های محکم به اتم های جداگانه جدا می شوند. این به آنها اجازه می دهد تا توانایی انتشار در فلزات را داشته باشند. بدیهی است که فرآیندهایی مانند ریخته‌گری و جوشکاری جذب هیدروژن را تسهیل می‌کنند. هنگامی که این قرار گرفتن اتفاق می افتد، مهم است که در اسرع وقت تردی زدایی هیدروژن را انجام دهید.

 

شکنندگی هیدروژنی چیست؟

شکنندگی هیدروژنی چیست؟

فرآیند شکنندگی هیدروژنی

در شیمی فرآیند شکنندگی هیدروژنی مدت کوتاهی پس از انجام خدمات آبکاری فلز انجام می شود. ضروری است اطمینان حاصل شود که فرآیند حداکثر سه ساعت پس از آبکاری الکتریکی انجام نمی شود. شکنندگی هیدروژنی یک فرآیند عملیات حرارتی است که معمولاً بین 200-220 درجه سانتیگراد کامل می شود.

درمان اغلب به عنوان یک عملیات پخت کنترلی توصیف می شود. این به این دلیل است که فلز در این دما ساعت های زیادی نسبت به فلز گرم می شود.

 

چرا شکنندگی زدایی لازم است؟

شکنندگی هیدروژنی برای اطمینان از ایمن بودن کاربرد فلز ضروری است. استدلال می شود که هیدروژن توانایی ترد کردن اکثر آلیاژهای مهندسی را تا حدی دارد. هنگامی که هیدروژن تأثیر قابل توجهی بر ریزساختار فلز و کاربرد محصول داشته باشد، مشکلی است. هنگامی که شکنندگی هیدروژن رخ می دهد، ویژگی های فلز تغییر می کند.

این فلز از کاهش شکل پذیری و کاهش ظرفیت باربری رنج می برد. این به احتمال زیاد منجر به ترک ها و آسیب های ساختاری می شود. بسته به کاربرد فلز، این می تواند نگرانی ایجاد کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

آبکار صنعت با هدف ارائه خدمات تخصصی از جمله تست آزمایشگاه و مشاوره در راه اندازی خطوط آبکاری و همچنین عرضه مستقیم کلیه مواد اولیه تخصصی صنعت آبکاری به صورت مایع و پودر با تیمی با تجربه و حرفه ای در سال 1402 تاسیس گردیده و می کوشد تا نسبت به رفع مشکلات در راه اندازی و تامین مواد اولیه گامی مثبت بردارد.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت برای شرکت ایمن صنعت سها محفوظ می باشد.