تهران ، نارمک ، میدان نبوت ، ابتدای جانبازان شرقی ، پلاک 467 ، طبقه پنجم

سیاه کردن فلز چیست و چگونه کار می کند؟

سیاه کردن فلز چیست و چگونه کار می کند؟

سیاه کردن فلز ، همچنین به عنوان سیاه‌کردن شیمیایی یا سیاه‌کردن فولاد شناخته می‌شود، یکی از چندین درمان سطحی است که در این مقاله ارائه می‌کنیم. برخلاف آبکاری الکتریکی یا آنودایز آلومینیوم، این فرآیند شامل استفاده از اکسیدهای سیاه است. این مزیت های متعددی نسبت به انواع دیگر مواد آندایز کننده دارد و بنابراین جای تعجب نیست که سیاه شدن فلز به طور فزاینده ای محبوب می شود. تیم کارشناسان ما برای توضیح بیشتر این روند آمادگی دارند.

سیاه کردن فلز

سیاه کردن فلز

آشنایی با سیاه شدن شیمیایی

سیاه شدن فلز به فرآیند تغییر شیمیایی سطح اجسام فلزی برای ایجاد یک لایه اکسید سیاه اشاره دارد. علاوه بر بهبود دوام عمومی و مقاومت در برابر خوردگی، این امر همچنین می تواند انعکاس چپ را به حداقل برساند و این فرآیند را به ویژه در صنایع خاصی مفید می کند.

فرآیند سیاه‌کردن فلز به دو روش انجام می‌شود: سیاه‌کردن شیمیایی سرد و سیاه‌کردن شیمیایی گرم. همانطور که از نام آنها پیداست، اولی در دمای اتاق انجام می شود در حالی که دومی در دماهای بالا انجام می شود که هر کدام نتایج کمی متفاوت از نظر دوام و ظاهر دارند.
فرآیند سیاه شدن شیمیایی توضیح داده شد

فرآیند سیاه شدن فلز خود شامل چندین مرحله است:

آماده سازی سطح – سطح فلز به طور کامل تمیز می شود تا هرگونه آلودگی، گریس یا زنگ زدگی از بین برود. این مرحله برای اطمینان از چسبندگی خوب و پوشش یکنواخت بسیار مهم است.
غوطه‌ور شدن در محلول سیاه‌کننده – سپس جسم فلزی در محلول سیاه‌کننده‌ای که از مواد شیمیایی مختلف مانند هیدروکسید سدیم، نیترات‌ها و ترکیبات سلنیوم تشکیل می شود غوطه‌ور می‌شود. ترکیب دقیق محلول ممکن است با توجه به رنگ مورد نظر و نوع فلز تحت درمان متفاوت باشد.
تشکیل پوشش اکسید سیاه – پس از غوطه ور شدن، فلز با مواد شیمیایی موجود در محلول سیاه کننده واکنش می دهد و در نتیجه یک لایه اکسید سیاه روی سطح تشکیل می شود.
شستشو، خشک کردن، و روغن کاری – پس از تشکیل لایه سیاه‌کننده فلز مورد نظر، جسم کاملاً تمیز می‌شود تا مواد شیمیایی اضافی از بین برود. سپس خشک می شود و با روغن سبک مهر و موم می شود تا فرآیند تکمیل شود.

کاربردهای سیاه شدن فلز

بسیاری از صنایع از سیاه‌کردن مواد شیمیایی و فولادی از جمله صنایع خودروسازی، تولیدکنندگان سخت‌افزار و هنرهای تزئینی استفاده می‌کنند. برخی از کاربردهای رایج سیاه شدن فلز عبارتند از:

زیبایی شناسی – مشکی شدن فلز می تواند ظاهر یک شی را با ارائه یک روکش سیاه و براق، چه به صورت مات و چه براق، بسته به فرآیند دقیق سیاه شدن شیمیایی، بهبود بخشد. این ویژگی ها اغلب در عناصر معماری و جواهرات استفاده می شوند.

مقاومت در برابر خوردگی

لایه اکسید سیاه که از طریق سیاه شدن شیمیایی تشکیل می شود.به عنوان یک سپر محافظ عمل می کند و حساسیت اجسام فلزی به خوردگی را کاهش می دهد. این باعث می شود فلزات سیاه برای کاربردهای بیرونی یا محیط های مستعد رطوبت و رطوبت مناسب باشند.
کاهش انعکاس نور – سطوح فلزی سیاه، به ویژه آنهایی که روکش مات دارند، بازتاب نور کم را نشان می دهند. این آنها را برای تجهیزات نوری و عکاسی مطلوب  می کند، جایی که به حداقل رساندن بازتاب های ناخواسته ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

آبکار صنعت با هدف ارائه خدمات تخصصی از جمله تست آزمایشگاه و مشاوره در راه اندازی خطوط آبکاری و همچنین عرضه مستقیم کلیه مواد اولیه تخصصی صنعت آبکاری به صورت مایع و پودر با تیمی با تجربه و حرفه ای در سال 1402 تاسیس گردیده و می کوشد تا نسبت به رفع مشکلات در راه اندازی و تامین مواد اولیه گامی مثبت بردارد.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت برای شرکت ایمن صنعت سها محفوظ می باشد.